کد خبر: ۲۲۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
گزارش «بازار» از علل آشفتگی قیمتها در بازار سکه و ارز؛
قیمت ها در بازار سکه و ارز در حالی بر مدار رشد قرارگرفته اند که بخش عمده این افزایش قیمت حبابی و غیر واقعی است آنطور که کارشناسان تاکید دارند تا متعادل شدن قیمت ها در بازار خرید این کالاها اشتباه است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: رکورد زنی قیمت ها در بازار سکه و ارز همچنان ادامه دارد آنطور که هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد به ۴۸ هزار تومان نزدیک و سکه تمام بهار آزادی مرز ۲۷ میلیون تومان را در نوردیده است. رشد قیمتی که بدون هیچ مداخله و رخداد اقتصادی اتفاق افتاده و بیشتر ناشی از انتظارات تورمی است که مردم آن را ایجاد کرده اند. البته بی توجهی مسئولان نسبت به کنترل قیمت ها نه فقط در بازار طلا و ارز بلکه در عدم نظارت دقیق بر نرخ همه کالاها و خدمات در بازار مشهود و ملومس است.
موضوعی که در کنار فشارهای تحریمی و چشم انداز منفی نسبت به آینده اقتصاد کشور خیلی ها را بر آن داشته تا برای حفظ سرمایه های خود به بازار سکه و ارز هجوم بیاورند و با تبدیل سرمایه های خود به کالاهای ارزشمند از افت ارزش سرمایه هایشان نسبت به افزایش نرخ تورم درمان مانند، این در حالی است که شاید چنین ایده ای خیلی به نفع سرمایه گذاران نباشد و با اجرای سیاست های ارزی همچنین برنامه ریزیهای بانک مرکزی نسبت به ساماندهی بازار سکه و ارز در کنار وعده کاهش نرخ تورم از سوی مسئولان دچار زیان شوند.

بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز در بازار نباید قیمت ها را به این شکل افزایش دهد تا بازار آزاد نیز به تبع آن قیمتها را صعودی کند. به طور مثال امروز با شروع به کار بازار متشکل ارزی، نرخ دلار صرافی‌ها ۴۴ هزار و ۶۷۳ تومان اعلام شد رقم بالایی که سیگنال گرانی را به بازار آزاد می دهد

وقتی افزایش نرخ ارز در صرافیها سیگنال گرانی را به بازار آزاد می دهد
آشفتگی قیمت ها در بازار طلا و ارز در حالی است که به گفته کارشناسان بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز در بازار نباید قیمت ها را به این شکل افزایش دهد تا بازار آزاد نیز به تبع آن قیمتها را صعودی کند. به طور مثال امروز با شروع به کار بازار متشکل ارزی، نرخ دلار صرافی‌ها ۴۴ هزار و ۶۷۳ تومان و قیمت یورو ۴۷ هزار و ۷۱۰ تومان اعلام شده رقم بالایی که سیگنال گرانی را به بازار آزاد می دهد. افزیش قیمت ها در بازارهای رسمی در حالی است که با تغییر سیاست ارزی بانک مرکزی و حذف دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی، خیلی ها فکر می کردند با بازارسازی بانک مرکزی در بازار و ایجاد بازار متشکل معاملات ارزایران، قیمتها متعادل و منطقی در نظر گرفته شود اما اینگونه نشد و چنین رویکردی باعث شده تا هیجان در بازار ارز بیشتر و قیمت ها روزبه روزهم در بازار رسمی و هم آزاد روندی افزایشی به خود گیرند.
با افزایش نرخ ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز به تبع آن بر مدار صعود قرار گرفته اند و با وجودی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر هشدار می دهد حباب قیمت سکه بسیار بالاست و از خرید آن حذر کنید اما اشتهای خریداران برای تهیه این کالای گرانقیمت همچنان بالاست. طبق گفته نادر بذرافشان هم اکنون سکه‌های رب، نیم و تمام بهار آزادی هرکدام حدوداً ۵ میلیون حباب دارند و نرخ واقعی آنها بسیار کمتر از نرخی است که اکنون به خود گرفته اند. موضوع دیگر که خیلی از سرمایه گذاران خرد را به بازار سکه و ارز کشانده کاهش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت است که این مسئله موجب شد تا به دلیل نرخ سود اندک (۵ درصدی) همه سپرده های خود را از بانک خارج و اقدام به خرید چنین کالاهایی کنند.

بورس کالا به جای اینکه قیمت ها را کنترل کند طی یک ماه گذشته نه تنها قبح بازار را فرو ریخته بلکه با رقابت منفی در بازار قیمتها را افزایشی کرده است، اگر قیمت سکه در بورس کالا کاهشی در نظر گرفته شود، قیمت ها در کف بازار نیز کاهش خواهد شد

نگاه کاسب کارانه بورس کالا به سکه به جای کنترل قیمت آن دربازار
از طرفی ورود سکه به بورس کالا نیز آنگونه که مشخص است تا کنون نتوانسته مانع از رشد قیمت این کالا شود، آنطور که عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید؛ این بازار رسمی به جای اینکه قیمت ها را کنترل کند طی یک ماه گذشته نه تنها قبح بازار را فرو ریخته بلکه با رقابت منفی در بازار قیمتها را افزایشی کرده است.
عبادالله محمد ولی، با بیان اینکه اگر قیمت سکه در بورس کالا کاهشی در نظر گرفته شود، قیمت ها در کف بازار نیز کاهش خواهد شد افزود: رفتار بورس کالا با سیاست کنترل قیمت و کاهش نرخ ها در این بازار منافات دارد چرا که قیمت ها در این بازار بالاست و انتظاری که مردم و بازار نسبت به عملکرد بورس در این زمینه داشتند برآورده نشد.
عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: انتظار جامعه از بورسی شدن سکه این بود که قیمت ها در این بازار رسمی متعادل شود اما نگاه کاسبکارانه بورس به سکه موجب شده است تا قیمت این کالا سر به فلک کشد. افزایش قیمتی که نه تنها خالی از حباب نیست بلکه باعث شانتاژ قیمت آن در کف بازار شده است آنطور که هر روز شاهد افزایش قیمت سکه در بازار هستیم و مردم نیز وقتی می بینند قیمت سکه در بورس به عنوان یک بازار رسمی بالاست، امید آنها برای تعدیل و کاهش قیمت ناامید می شود.

افزایش نرخ ارز در بازار در کنار رشد قیمت سکه در بورس بازار را آشفته کرده آنطور که اکنون حباب قیمت سکه حدود ۵ میلیون تومان است. این در حالی است که بازار سکه و ارز پیشانی همه بازارها برای قیمت گذاری است و نرخ ها متناسب با نوسان قیمت این کالاها در همه بازارها درنظر گرفته می شود

قیمت سکه در بورس باید منطقی و متعادل در نظر گرفته شود
وی با بیان اینکه قیمت سکه در بورس بایستی براساس یک نرخ منطقی عادلانه تعیین شود افزود: افزایش نرخ ارز در بازار در کنار رشد قیمت سکه در بورس بازار را آشفته کرده آنطور که اکنون حباب قیمت سکه حدود ۵ میلیون تومان است. این در حالی است که بازار سکه و ارز پیشانی همه بازارها برای قیمت گذاری است و نرخ ها متناسب با نوسان قیمت این کالاها در همه بازارها درنظر گرفته می شود.
محمد ولی با تاکید برافزایش نظارت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در تعیین قیمت سکه در بورس و نرخ ارز در بازار، گفت: هر چند نظارتها در عملکرد بازار باید بیش از پیش تقویت شود اما تا زمانی که اقتصاد بر ریل رشد قرار نگیرد و تولید و اشتغال پر رونق نشود و از طرفی صنایع خرد در سطح گسترده فعال نشوند، نمی توان گفت؛ ارزش پول ملی تقویت یا مانع از افت ارزش آن شد. چرا که زمانی ارزش پول ملی ضعیف و از طرفی رشد نرخ تورم در کشور بالاست سرمایه گذاران ترجیع می دهند که چنانچه اندوخته ای دارند برای حفظ ارزش آن به طلا یا سکه تبدیل کنند.

اگر اقدامامت خاصی برای ساماندهی بازارها و کنترل قیمت ها با کار کارشناسی بکار گرفته شود بازار به این شکل آشفته و هیجانی نمی شود. آنطور که هم اکنون امروز در بازار آزاد تا قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است

هر گرم طلا ۲ میلیون ۲۲۵ هزار تومان و سکه تمام بهار ۲۷ میلیون ۲۰۰ هزار
بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز و سکه این روزها هیجانی در حال افزایش است، عده ای این افزایش قیمت را ناشی از تشدید تحریم ها، رشد نرخ تورم و رکود اقتصادی در کشور عنوان کرده که باعث ایجاد تورم انتظاری برای مردم شده است. عده ای دیگر بر این باورند که چون سایر بازارهای سرمایه گذاری دیگر چون بورس، بازار پول و ...از رشد و رونق خاصی برخوردار نیست بنابراین تنها بازار فعال و سودآور را ارز و طلا عنوان می کنند.
این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر اقدامامت خاصی برای ساماندهی بازارها و کنترل قیمت ها با کار کارشناسی از سوی مسئولان بکار گرفته شود بازار به این شکل آشفته و هیجانی نمی شود. آنطور که هم اکنون امروز در بازار آزاد تا قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۹ میلیون و ۸۰۰ و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. علاوه بر این، در صرافی‌ها نیز، قیمت دلار ۴۴ هزار و ۶۷۳ تومان و قیمت یورو ۴۷ هزار و ۷۱۰ تومان اعلام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار